Meditatie | Waar is het goed voor?

Bijgewerkt: 24 jun 2019

Meditatie. Het is een hot topic. Meer en meer mensen doen er aan, er zijn tal van apps en mindfulness trainingen, maar wat is meditatie eigenlijk en waar is het goed voor?

Wat is meditatie?

De algemene veronderstelling over meditatie is dat je in kleermakerzit komt zitten, je ogen sluit en probeert 'niet te denken' of wellicht dingen te visualiseren. En dat klopt, ongeveer.. Er bestaan tal van meditatie vormen waarbij je inderdaad visualiseert of gevoelens / kwaliteiten voor de geest haalt of met je aandacht de sensaties in je lichaam probeert te voelen. Welke vorm van meditatie je ook beoefent, we kunnen vast stellen dat ze allemaal gericht zijn op het naar binnen keren van je aandacht.


Sadhguru

Mijn guru, sadhguru beschrijft meditatie niet als iets wat je doet, maar meer als een staat van zijn. Je doet niet aan mediteren, maar je wordt meditatief.





Waar is het goed voor?

Deze vraag kan vanuit twee verschillende invalshoeken beantwoordt worden. Namelijk, met termen waar wij westerlingen mee bekend zijn en ons aan kunnen relateren en met een wellicht mystieke dimensie of voor sommige 'hokuspokus termen'.


Er is tal van onderzoek gedaan naar de 'gezondheidseffecten' van meditatie en daaruit blijkt dat het zorgt voor een vermindering van stress, stabiele emotionele gesteldheid, het verhoogt zelf bewustzijn, het verlengt de concentratieboog, het kan leeftijdsgerelateerd geheugenverlies tegen gaan, vergroot vriendelijkheid en kan helpen om verslavingen tegen te gaan.


Meditatie is een toepassing, gebruikt door diverse spirituele stromingen. Zoals de tekst bij de foto hierboven al aangaf is het een toepassing om met onze ervaring buiten de fysieke dimensie te treden en het leven op een andere manier waar te nemen. Zo kan, volgens de yoga, iemand die in een diepe staat van meditatie verkeert de beperkingen van tijd te bovenstijgen, verbinden met andere frequenties, zijn vorige levens inzien, kijken in de toekomst en overwelmende gevoelens van extase ervaren.


Dit allemaal met als doel onszelf te verlossen van 'karma' en lijden en onze ware natuur te erkennen en de waarheid van de creatie te begrijpen.


Mijn ervaring met meditatie

Waarschijnlijk heb ik mijn eerste pogingen tot meditatie gedaan toen ik 14, 15 jaar oud was. Ik vond het echter veel te moeilijk om stil te zitten en dus was het geen succes. Afgelopen april 2019 ben ik naar de 10 daagse vipassana meditatie cursus geweest. Hier verblijf je 10 dagen lang in stilte waarbij je 10 uur per dag mediteert.

Ik vond het geweldig.. Er waren momenten waarbij oude, negatieve gedachtepatronen naar boven kwamen en ik deze onder ogen moest zien, maar grotendeels heb ik intense staten van geluk, vrede en compassie ervaren. Deze meditatie techniek doe ik nu dagelijks 1 tot 2 uur per dag. Het is echt zoals Sadhguru beschrijft: een toepassing om het leven te ervaren bij de bron. In die bron ligt vrede, compassie en geluk die nergens van afhankelijk is, maar zelfgenererend is.

Ik heb tijdens het mediteren denk ik nog geen non-fysieke ervaringen gehad, maar tot nu toe is meditatie een geweldig gereedschap waarmee ik onwijs veel inzicht heb gekregen in mijn fruststraties, angsten, zorgen en onbewuste spanningen in mijn lijf. Dit heb ik leren loslaten en dus hebben de vrede, geluk en compassie in mij vrij spel gekregen.


Hoe begin jij met meditatie?

Ik mediteerde ook niet een uur lang van de een op de andere dag. Het is een kwestie van ergens beginnen. Verschillende vormen uitproberen en kijken wat bij jou past. Een hele simpele manier om te beginnen is comfortabel te zitten met een rechte, maar niet overspannen rug en je natuurlijke ademhaling te observeren. Doe dit dagelijks 10 minuten en ervaar wat het je brengt.


In september lanseer ik mijn eerste cursus mindfulness gerelateerd aan eten, genaamd 'Mindful eten'. Tijdens de cursus leer je een eeuwen oude meditatie techniek waarmee je inzicht krijg in je onbewuste (eet)gewoonten, leer je alles over gezonde voeding (wetenschappelijk onderbouwd) en gaan we gezamenlijk 'mindful eten'. Klik hier om een kijkje te nemen.



Vond jij deze blog leerzaam, interessant of leuk? Deel hem dan met je vrienden en verspreid de wijsheid!

25 keer bekeken

© Connected - Dieetadviezen & Personal Training - 2019 - KvK: 65756851 - Algemene voorwaarden + Privacy verklaring